Nowe (?) wyzwania dla menedżerów – podsumowanie raportu PwC „CEO Survey”

Ostatni z raportów PwC „CEO Surwey” pokazuje ciekawe trendy i przewidywania w zakresie zarządzania ludźmi. Jest kilka rzeczy, które mogą niepokoić. Warto zatem je poznać i przemyśleć.  Poniżej prezentuję ważniejsze wnioski. Dotyczą one również Polski.

„Grzechy” polskich szefów

  • Dominujące przyzwyczajenie do zarządzania "od ogółu do szczegółu" oraz jasno zdefiniowanych wytycznych dla organizacji. Nie ulegają one zmianom, nawet jeśli nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
  • Oczekiwanie od pracowników "siedzenie w biurze", jako wyznacznik realizacji zadań.
  • Brak elastycznego podejścia do wykonywania zadań przez pracowników.
  • Niewiele nowych działań nastawionych na  rozwijania kariery i motywowania. Stosowanie tych samych rozwiązań bez analizy ich skuteczności.
  • Dominujące zarządzanie metodą „kija i marchewki”.

Jednak liczą się ludzie i ich kompetencje

  • Co piąty prezes uznaje kapitał ludzki za jeden z najważniejszych obszarów do wzmocnienia w firmie, bo generuje, ich zdaniem, najwięcej szans rozwoju.
  • Wyraźna obawa, że niedobór kluczowych umiejętności osłabi potencjał rozwojowy, stabilność wzrostu i pozycję ich firm
  • Ponad 3/4 prezesów firm w Europie Środkowo-Wschodniej uważa, że największym zagrożeniem dla ich biznesów jest brak na rynku pracy kluczowych talentów, a więc deficyt odpowiednich pracowników.
  • Blisko 2/3 zarządzających uważa, że problemem jest pozyskanie pracowników z wymaganym poziomem inteligencji emocjonalnej, umiejętnością rozwiązywania problemów oraz zdolnościami adaptacyjnymi.

Brakuje liderów

  • 86 proc. zarządzających uważa za "dość trudne" lub "bardzo trudne" rekrutowanie osób z kompetencjami lidera.
  • Ponad 60 proc. szefów uważa, że nie potrafią pozyskać osób innowacyjnych i jednocześnie potrafiących budować relacje w zespole (również tym, którym mają zarządzać). 

Pokolenie Y jako wyzwanie zarządcze

  • Zarządzający firmami przyznają, że ich firmy nie radzą sobie z pozyskiwaniem i utrzymywaniem w pracy pokolenia millenialsów.
  • Millenialsi oczekują od pracodawcy m.in. pomocy w rozwoju (nie tylko kariery), otwartości na ich pomysły, elastyczności oraz odpowiednich warunków pracy, a wiele z firm nie potrafi tego zapewnić.
  • Dla pokolenia Y ważniejszy jest prestiż, zaangażowanie i poczucie misji niż pieniądze. Jednocześnie stosowane dotychczas modele zarządzania traktują te aspekty nieproporcjonalnie i wybiórczo.

Trudności w budowaniu pożądanej kultury organizacyjnej

  • Relacje w firmach często są nacechowanie niskim poziomem zaufania pomiędzy pracodawcą i pracownikiem.
  • Zbyt często panuje archaiczna mentalność zarządcza (tylko pracownik kontrolowany i widziany przez menedżera na swoim stanowisku pracy, pracuje)
  • Motywowanie pracowników realizowane głównie poprzez zwiększanie płac, a nie elastyczność i dawanie szans na rozwój.

Czy faktycznie te problemy i wyzwania spowodują zmiany w zarządzaniu ludźmi i postawach menedżerów? Miejmy nadzieję, że znajdziemy odpowiedź na to pytanie nie tylko w kolejnych raportach „CEO Survey”, ale również w swoim otoczeniu biznesowym.
Jeśli jednak już teraz ktoś chce sprawdzić, co przeszkadza, a co wspiera efektywność biznesu, może to sprawdzić w badaniu opartym o model HPI (tutaj więcej szczegółów).

Na podstawie: pwc.com, rp.pl, businessinsider.com.pl, kariera.pl

blog comments powered by Disqus