Czego biznes może nauczyć się od wojska?

Wojsko, a biznes - czyli zamiast wstępu

Wojsko nie uczy wszystkich umiejętności niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w biznesie. Podobnie jak programy MBA nie zapewniają realnego doświadczenia przywódczego w tym samym stopniu, co wojsko. Wojsko nie oferuje takich umiejętności, jak marketing, sprzedaż, finanse i przedsiębiorczość, w której np. program MBA jest doskonały. (Raport: Korn/Ferry International, „Military Experience & CEOs:Is There a Link?”, 2005)

Co może zniszczyć pozycję lidera w zespole?

Do stworzenia tego wpisu zainspirował mnie materiał z 1965 roku. Jest to przewodnik/poradnik dla dowódców armii amerykańskiej. Są tam różne wątki związane z dowodzeniem, ale szczególnie ciekawe są uwagi dotyczące tego, co niszczy pozycję lidera w dowodzonym oddziale:
1. Naruszenie godności jednostki,
2. Stosowanie grupowej odpowiedzialność/masowa kara/, 
3. Wyśmiewanie żołnierzy,
4. Popędzanie podwładnych, a później kazanie im czekać lub wypełnianie tego czasu "ćwiczeniami dla ćwiczeń",
5. Odpoczywanie zanim podwładni też mogą to zrobić,
6. Unikanie odpowiedzialności za zapewnienie sił i środków do realizacji zadania,
7. Obwinianie swoich przełożonych za nieudaną misję,
8. Upominanie podwładnych za nieudaną misję pomimo, że tak naprawdę się udała,
9. Jedzenie zanim podwładni też mogą to zrobić,
10. Faworyzowanie wybrańców,
11. Słaba i chwiejna moralność.

Co może budować pozycję lidera?

Poruszony lekturą sięgnąłem do nowszych materiałów. Tutaj z kolei armia brytyjska (The Army Leadership Code) daje jasne zalecenia, co buduje pozycję lidera:

1.       Prowadź przez przykład

2.       Zachęć do myślenia

3.       Zastosuj nagrodę i dyscyplinę

4.       Wymagaj wysokiej wydajności

5.       Zachęć do zaufania w zespole

6.       Rozpoznaj poszczególne mocne i słabe strony swoich podwładnych

7.       Dąż do celów zespołowych

Co ciekawe, w wersji oryginalne brzmi to następująco:

  • Lead by example
  • Encourage thinking
  • Apply reward and discipline
  • Demand high performance
  • Encourage confidence in the team
  • Recognise individual strengths and weaknesses
  • Strive for team goals

Jaki z tego wniosek?

  1. Jeśli ktoś jeszcze myśli, że we współczesnym wojsku wydaje się tylko rozkaz, a żołnierze go wykonują, to się po prostu myli. Konflikty militarne ostatnich czterech dekad (np. Falklandy, Irak, Afganistan), ale również doświadczenia obu wojen światowych, nasuwają jeden podstawowy wniosek: dowódca musi być liderem, a o wartości bojowej decyduje nie tylko sprzęt, ale ludzie. I dokładnie te same reguły działają w firmach.
  2. Zanim będziemy w naszych firmach tacy "Agile" i "Turkusowi", może warto zobaczyć, czy nie trzeba zacząć od podstaw?
  3. Być może jest kilka rzeczy, których biznes jeszcze może nauczyć się od armii?
Życzę mądrego działania i inspiracji.Niewykluczone, że wrócę do tematu.

blog comments powered by Disqus